Burnout: beter voorkomen dan genezen.

Hier lees je wat Burn-out is en ook ontdek je in welk stadium je zit en wat je kunt doen om het te voorkomen. Het is met de meeste klachten zo, dat voorkomen zoveel makkelijker is dan genezen. Genezen van een burnout kan zomaar 1,5 jaar in beslag nemen. Dus gaan we ontdekken hoe het nog te voorkomen is. Wat kun jij zelf doen, en hoe kan goede begeleiding echt HET verschil maken. Zodat je weer lekker in je vel komt te zitten.

Wat is Burnout?

Burn out, betekent: opgebrand zijn door overbelasting en stress. Je stresssysteem is langdurig overbelast geweest en daardoor ontregeld. Dus de subtiel afgestelde balans tussen endocrien stelsel (hormonen) en immuunsysteem en zenuwstelsel zijn zodanig verstoord geraakt dat delen van het immuunsysteem te veel en andere juist te weinig reageren. Hierdoor wordt voornamelijk te veel bijnierschorshormoon verbruikt.. totdat het (tijdelijk / langdurig) op raakt. Dit geeft vaak ook de sickness response. Dit leidt tot gevoel van vermoeidheid, algehele malaise, grotere vatbaarheid voor ziekten en allerlei allergische reacties. Burnout raakt je in verschillende lagen. Er zijn fysieke klachten en ontregelingen, je levenskracht is uitgeput en het beleven van de emoties zijn verstoord. Ook lukt het steeds minder de regie over je eigen leven te voeren; je zelfrespect stort in en steeds minder ervaar je een capabel persoon te zijn.

Wat kan ik doen om een burnout te voorkomen?

Trek tijdig aan de bel.

  1. Heb je spanning en stress,
  2. slapeloze nachten van het in cirkeltjes denken of
  3. last van nervositeit?

Stop met je foute planning.. ook al denk je dat het best moet lukken. Nee blijkbaar niet. Je lichaam begint voor jou al noodsignalen te geven.. zodat je ernaar luistert. En dit is heel normaal en ook heel gezond. Want zodra je meer rust pakt is er ook ruimte voor persoonlijke groei. En dat is nodig in deze fase. Om burnout te voorkomen is het wenselijk om oude dingen los te laten en een nieuwe manier van leven aan te nemen. Op maat te passen en te voelen wat bij jou fijn werkt.

Welke invloed heb je zelf?

Situaties van buitenaf heb je doorgaans niet zelf in de hand.. Maar je hebt wél invloed op hoe jij hier op reageert.

Het draait om ‘onze interpretatie’ in een situatie.

Onze gewoontes zoals klagen en kritiseren of juist een optimistische kijk op de wereld, bepaalt onze gezondheid. Dus onze gedachten over onszelf en de wereld en de ander, ons gepieker, ons doemdenken en onze angsten vormen dus een belangrijke bron van stress waar we zelf invloed op hebben.

Stel je voor dat je weer rust ervaart in plaats van al die doemgedachten.. En hoe dit dus ook weer positief doorwerkt in je lichaam..

Is opgebrand /burn-out zijn te genezen?

Als het zo ver is dat je enkel op bed kan liggen.. en niets anders meer kunt.. rest er EEN ding.. en is dus echt noodzaak geworden, om alles van je leven onder de loep te nemen.

  • Wat maakt me nu leeg, moe en op? (vandaag, gisteren, vorige week, vorige maand, vorig jaar..etc.?)
  • En eerlijk: Wat vreet nog meer energie?
  • Wat heb ik achterna gejaagd?
  • Welke wensen en dromen zijn nog onvervuld?
  • Hoe zou ik mijn doelen uiteindelijk, kunnen gaan bereiken met een gezonde planning?
  • En hoe behoud ik daarbij echt gezond contact met mijn lichaam en binnenwereld?

Dus om te kunnen genezen en om een verdere of nieuwe zenuwinzinking of burnout te voorkomen is dit heel belangrijk:

Hoe zit het eigenlijk met mijn draagkracht versus belastbaarheid?

Kijk bij totale vermoeidheid altijd naar het totaal van je hele ervaring en beleving op deze 5 lagen:

  1. Fysiek,
  2. mentaal,
  3. emotioneel,
  4. sociaal én qua
  5. energie

Met Hypnotherapie Burnout genezen en voorkomen

Wisselwerking tussen brein en lijf wordt optimaal benut bij Hypnose. De innerlijke band wordt diepgaand versterkt en meer zelfliefde is voelbaar. Bovendien werkt het Holistisch.. dus het geheel van je hele ervaring wordt behandeld. Fysiek, Mentaal, Emotioneel, Sociaal en qua Energie. Er zijn fijne methoden die goed werken bij zowel genezen van burnout alsook het voorkomen ervan.

Wat werkt effectief?

  • Ontspanningsoefeningen,
  • Hypnose oefeningen met hulp van traumaverwerking,
  • meditaties,
  • Visualisaties en Imaginaties,
  • Schrijfopdrachten voor het proces thuis
  • en Audio bestanden om mee aan de slag te gaan.

Op deze manier werk je aan totale bewustwording van alle lagen die stress kunnen geven, en om deze spanningen en lasten effectief af te voeren. Mogelijke triggers om te buigen en goede tools in handen te krijgen die je kunt benutten als zelfhulpmethode.

Conclusie:

Ga voor persoonlijke groei, stap uit je oude huid.. en laat dit los…

Tijd voor een frisse start, vol bewustzijn! De tijd is rijp.. de tijd is wel NU.

Ja ik wens rust

Burnout voorkomen