Faalangst oplossen, hoe doe ik dat?

Heb je last van angst en onzekerheid en wil je dit graag oplossen? Om faalangst te overwinnen, is het belangrijk om met begeleiding jezelf vanuit andere invalshoeken te bekijken. Wil je echt de faalangst oplossen en vraag je je af: “Hoe doe ik dit?” Benut dan faalangst als kracht. Het is tijd om onderzoek te doen naar de ware oorzaak. Hoe los je onzekerheid op?  Het antwoord ligt juist bij de kern. Alle antwoorden zitten binnen in je om het hele plaatje weer helder te krijgen. Lees eerst de 5 tips om zelf je faalangst te overwinnen en ontdek vervolgens de verborgen kracht in jezelf die onder allerlei oude patronen verborgen ligt.. om te gaan benutten, alsnog.

Faalangst oplossen? Benut faalangst als kracht!

5 Tips om zelf je faalangst te overwinnen:

 

1..Dagelijks ontspannen
Angst gevoelens maken veel stress en onrust wakker. En faalangst zet je meestal in een cirkel van angst vast.. Omdat het vaak terugkomt in verschillende vormen herhaalt het zich voortdurend, waardoor je lichaam enorm veel van je vitale energie op verbruikt. Om goed bij te tanken en je op te laden is het zo belangrijk om te ontspannen en goed voor jezelf te zorgen. Frisse lucht, natuur, gezond eten en ‘Ja’ dagelijks kun je gaan oefenen om te relaxen en weer een gezond ritme te vinden voor actie én ontspanning. Vind je het lastig om te ontspannen? Dan kan mindfulness, meditatie, yoga, hypnotherapie en zelfhypnose uitkomst bieden.

 

2. Spreek je angsten uit
‘Faalangst overwinnen, hoe doe ik dat?’ Het lucht vaak ontzettend op om iemand in vertrouwen te nemen en openlijk te uiten waar je je angstig over voelt. Begeleiding is zó welkom op dit punt in je proces. Juist een ander (die vrij is van de angstcirkel) kan je nl. helpen de dingen in een nieuw perspectief te zien, gezond te relativeren en ook praktische tips te geven. Just in een veilige bedding zoals bij therapie kun je ook dieper gaan.. naar de kern van je angstklachten.

 

3. Volg de angst: onderzoek..
Niks gebeurt zonder reden. Ga daarom naar de oorzaak van je angst. Dit kun je doen door je angst te volgen, in een veilige setting zoals bij hypnotherapie. “Wat is het ergste wat er kan gebeuren als je ‘faalt’?… “En als je dat voelt, wat is dán het ergste wat er kan gebeuren?”… Vaak blijkt het antwoord gekleurd door emotie van vroeger. Probeer dan liefdevol te zijn tegen het kwetsbare deel vanbinnen, je kunt het benaderen zoals een ouder tegen een kind zou doen, wanneer je tegen een bepaalde situatie of gebeurtenis aanhikt. Neem je zelf dus ook serieus.. Daarna kun je altijd nog relativeren; als alle puzzelstukjes helder zijn.

 

4. Stel niet langer uit
Door de dingen waar je tegenop ziet uit te stellen, geef je jezelf alleen maar meer tijd om te piekeren en te malen. Maak een lijstje en zet je prioriteit steeds weer bovenaan. Ga ervoor! Voer die spannende taak zo snel mogelijk uit en geniet van de overwinning. Streep het weg en rangschik opnieuw naar belangrijkheid. Kom gewoon maar in beweging.. hoe klein ook; zo bouw je bovendien momentum op. Waardoor je zo soepel mogelijk door het leven wandelt / danst, met bijbehorende hindernissen; om te overwinnen en maak je grote stappen. Stap voor stap.

 

5. Vier je successen
Juist als je faalangst hebt is het zo ongelooflijk knap en moedig als je het toch doet! Je toch slaagt, het fixt, jezelf uitspreekt, je zelf ziet stralen in je handelingen. Dit mag echt gevierd worden!!! Joepie! Sta stil bij al jouw successen zodat je jezelf een schouderklopje kunt geven. Na actie komt er vanzelf ontspanning.. dit is een levensritme waar je gebruik van kunt maken!  Ook alle stappen die je zet op het pad van zelfontwikkeling zijn overwinningen! Faalangst is zodoende ook juist het opzetje naar kracht! Je overwinningen vieren en je successen tellen, hoe klein ook = leuk & geeft kracht. Laat dat maar groeien!!!

 

Wat is de oorzaak van faalangst?

Vaak zit er onder faalangst een oud verborgen trauma, of een reeks minitrauma’s. Juist toen je nog klein was was het o zo belangrijk om waardering en liefde van je ouders te ontvangen. Is dat niet voldoende gelukt?! Dan ga je dit doorgaans alsnog proberen te bereiken; maar dan met een aangemeten houding (er gewoon maar ‘zijn zoals je bent’ is blijkbaar niet voldoende.. nee je moet er iets voor doen! -en ook laten) Dus van de ene op de andere dag; hoe klein je ook bent, kun je in je karakter iets besluiten om te gaan doen:

Overlevingsstrategieën:

  • pleasen (de ander naar de zin maken)
  • rebels schoppen tegen de huidige orde
  • jezelf aanpassen & jezelf wegcijferen
  • je zelf juist heel belangrijk maken en te veel hooi op je vork nemen, en een deel van jezelf achter houden.
  • jezelf onzichtbaar maken en geloven dat de ander het wel beter kan…

Tja, dit zijn dan allemaal uitingsvormen waar een logica achter zit

Overlevingsmechanismen die op de lange termijn tegen je gaan werken; maar eerst had het nog een functie! Maar zoals je wellicht als klein kind enorm ging kijken / als vanzelf ging aanvoelen wát de ander nodig had.. raakte jouw innerlijke kracht meer op de achtergrond verscholen. Want het aangeleerde gedrag werkte op een of andere manier.. ga er maar vanuit. (of duik diep in je schatkist met een therapeut) Vervolgens met dit aangepaste gedrag kreeg je vroeg of laat toch eindelijk wel het complimentje of die vorm van liefde die zo belangrijk was voor jou. Maar nu -tig jaar later-.. wat brengt het nu om altijd maar klaar te staan voor anderen, of je uiterste best te doen.. te veel je best.. zoals bij perfectionisme?

Faalangst oplossen, zo doe je dat

Onzekerheid overwinnen door het aan te pakken bij de kern

Hoe pak je faalangst aan? Door je dus in een therapeutische setting veilig en met goede begeleiding je af te vragen: Wat is de ware oorzaak van wat ik ervaar?

  • Wat is de oorzaak van faalangst?
  • Wat heeft het te maken met perfectionisme?
  • Wat maakt dat ik dan meer controle wil houden?
  • Wat is de dieper gelegen oorzaak van stress?

Ze komen alle voort uit onzekerheid, dus de echte vraag is: wat is de oorzaak van onzekerheid? Laten we dit eens onderzoeken.

Er zijn twee basis emoties in het leven: Liefde & Angst

Emoties die bij liefde horen zijn bijvoorbeeld: vertrouwen, begrip, mededogen en nieuwsgierigheid. Emoties die bij angst horen zijn onzekerheid, verzet, spanning en twijfel. Al deze emoties zijn dus af te leiden van de basis emoties: angst en liefde. Al deze gevoelens horen bij het leven. Druk ze niet weg, maar onderzoek ze.

Onderzoek de kern van je klacht:

Angst is dus de kern van de meeste negatief bestempelde emoties – zo niet alle negatieve emoties. Waar zijn we bang voor? We zijn bang voor talloze dingen: soms fundamentele dingen zoals: er niet meer bij horen, of er alleen voor komen te staan.

In de kern zijn we bang om pijn te ervaren, in welke vorm dan ook.

Welke boodschap kreeg jij vroeger over bang zijn mee? Welk voorbeeld had jij? Vond je dat je nooit bang mocht zijn? Moest je je vermannen, sterk houden? Niet zeuren? mocht angst er zijn? Hand je onzekere ouders, die je op energie level moest overstijgen?

Door iets te onderdrukken, wordt het alleen maar sterker.

Angst leidt tot onzekerheid

Zit er al onderdrukking van emotie / of ontkenning in je jeugd? Dan ga je later alsnog twijfelen aan gemaakte beslissingen, piekeren over vaardigheden en diepgaand twijfelen of je het wel waard bent: je krijgt een lage eigenwaarde. En in de maatschappij labelen we onzekerheid als gauw als slecht. Daarom proberen we van alles om dit gevoel te negeren, weg te beredeneren, te onderdrukken of te (over)compenseren. Je gaat dan vervolgens nóg harder je best doen, toch wéér proberen jezelf te bewijzen, of jezelf helemaal terug trekken in onzichtbaarheid, terwijl je nog steeds niet overkomt en je zelfbeeld nog verder afbrokkelt. Hoe hard je ook je best doet.

Al deze mechanismen werken niet op de lange termijn.

Angst los je pas op door het werkelijk te erkennen en er begrip voor te tonen. Liefdevolle aandacht naar je kwetsbare deel toe (als een moeder naar haar kind) Begrip voor jezelf leidt tot zelfacceptatie en zelfacceptatie leidt tot een blijvend zelfvertrouwen. Met Hypnotherapie ga je liefdevol in de rol staan van jouw eigen Heler.. om zo het verschil te maken, blijvend en effectief want: Faalangst is je kracht!

Conclusie:

Faalangst oplossen, hoe doe ik dat? –> Volg de angst.. tot de oorzaak. Dus vindt het moment van oorsprong en benut zodanig faalangst als kracht… dit is mogelijk zodra je naar de kern wilt gaan. In een veilige, therapeutische setting is het heel goed mogelijk om angst op te lossen en innerlijk jouw kracht weer te voelen die ooit al vrij door je heen stroomde.. en altijd op jou gewacht heeft; om opnieuw door je heen te stromen. Het is tijd om deze innerlijke rijkdom en innerlijke kracht opnieuw te gaan benutten. Dus liefde is de sleutel, en jij hebt deze in jouw handen.

Heb je echt genoeg van alle vermoeiende vermommingen en onzichtbaarheids- of vermijdings- strategieën..?

Dus heb je last van onzekerheid en wil je faalangst oplossen en vraag je je af, hoe doe ik dat?

Het moment is NU: Dit is het moment! De kracht zit in jezelf en liefde is de sleutel.

Ik begeleid je graag!

Faalangst oplossen? Benut faalangst als kracht