Ik heb last van angst, wanneer zoek ik hulp?

Lees hier wat je kan doen en je vraag wordt beantwoord: “Ik heb last van angst, wanneer zoek ik hulp?”. Om deze vraag te kunnen beantwoorden hebben we eerst inzicht nodig en beginnen we bij: “Wat is de functie van angst?” Angst heeft een functie, en deze gaan we hier onderzoeken.. Je komt er weldra achter wat gezonde angst is.. en wanneer het niet meer functioneel is.. en dan juist belemmerend werkt. Heb je last van angst en ben je ook bang voor de angst? Er zijn vele uitingsvormen:

  • Heb je bijvoorbeeld last van paniekaanvallen?
  • Of Hyperventilatie..
  • Loop je wellicht rond in vicieuze cirkels?

Wat is de functie van ‘Angst’?

Zoals Neal Donald Walsh het prachtig omschrijft, ervaar ik meteen een innerlijke “ja”.. En jij?

Angst is een natuurlijke emotie. En net als alle emoties krijg je ze met je geboorte mee. Het doel van natuurlijke angst is om voorzichtigheid te leren. Voorzichtigheid is een stuk gereedschap waarmee je je lichaam in leven kunt houden. Het is een uitvloeisel van liefde. Liefde voor het ‘zelf’.
Kinderen die het gevoel krijgen dat angst niet goed is, dat het verkeerd is om het te laten zien en dat het zelfs verkeerd is om je bang te voelen, zullen het als volwassenen moeilijk krijgen om op een gepaste manier met angst om te gaan.
Voortdurend onderdrukte angst wordt paniek, een erg onnatuurlijke emotie.

Gevaar leidt tot gezonde angst

Gezonde angst komt maar af en toe kortstondig voor. B.v. als je in je tuin op een ladder staat om een peer uit de boom te plukken en één van de 4 poten zakt 10 cm de grond in. Je pakt razendsnel met twee handen goed vast en je herstelt je balans. Je kunt zodoende razendsnel het juiste doen.
Je slaakt een zucht en je komt weer tot rust.

Wat gebeurt er dan eigenlijk in je lichaam?

Het sympathisch zenuwstelsel geeft tijdens de angstervaring een stressreactie van:

  1. verhoogde hartslag,
  2. zweten,
  3. hoge bloeddruk.

Zodat je meteen juist kunt handelen. (vechten vluchten of bevriezen) Net wat handig is in de desbetreffende angst situatie.
Na het verdwijnen van het gevaar zal je lichaam weer in rust komen. Doordat het parasympatische zenuwstelsel juist wordt geactiveerd. (En het is zo dat maar 1 van de twee koploper kan zijn.)

Of je bent in actie.. of je bent in rust.

Dus ofwel je Sympathicus is actief of anders je Parasympathicus. Een van beiden.

Er is wel een goede balans nodig.. —> Na actie mag de ontspanning intrede doen… Toch? Dat is wenselijk.
Denk aan in en uitademen.. je hebt ze allebei nodig voor een optimale balans.
Dus het sympathisch zenuwstelsel wordt weer in balans gebracht door de rustige tegenhanger: het parasympatische zenuwstelsel.

Schijngevaar leidt tot ongezonde angst

Ongezonde angst blijft juist hangen op de achtergrond.. sluimerend of chronisch, omdat het niet meer gekoppeld is aan een reëel gevaar dat een vluchtreactie vereist, maar aan schijngevaar.
Er ontstaat een vicieuze cirkel:

  1. Een inwendige gedachte, een beeld.
  2. Waar je ook weer een onjuiste interpretatie of angst voor de angst voor voelt.
    Dit angstbeeld wordt dan juist de trigger die het gevoel veroorzaakt.
  3. De mens reageert op het ingebeelde schijngevaar. Dit leidt tot vluchtgedrag van een normaal ongevaarlijke realiteit. Wat dus weer aansluit bij 1. (123123123123123 etc.) En je loopt dan in vicieuze cirkeltjes..

Last van Paniekaanval: je zit in zo'n  Angst-CirkelIs vaak bang zijn normaal?

Ik heb vaak last van angst, maar wanneer zoek ik hulp? Wat normaal is voor de een is niet prettig normaal voor de ander. Herken je jezelf in bovenstaande alinea? Lijkt jouw angst emotie dit bovenstaande patroon te volgen waardoor je steeds in cirkeltjes blijft hangen? Zoek dan hulp, zodat je dit kunt doorbreken.. Het is echt de moeite waard. Twijfel je of je therapie nodig hebt bij het oplossen van je angstklachten? Bedenk je dan wat er in je lijf aan de hand is.. en wat langdurige stress met je lichaam doet, met je energie balans.. en hoe dit je op zal breken op de lange termijn. Wil je meer lezen over wat er gebeurt in je lijf bij langdurige angst en stress?
Lees dan ook mijn artikel over burnout.

Help! Ik heb last van paniekaanvallen

Waarschijnlijk zit je er al que energie al doorheen en voel je je moe. Je hebt te veel hooi op je vork, of zit echt in een lastige uitdagende situatie. Ervaar je spanning in je lichaam en voel je je daarbij ook angstig? Merk je dat je last hebt van hartkloppingen, een snelle ademhaling, voel je je ook duizelig, en zie je wazig? Het kan zijn dat je last hebt van een paniekaanval, evt. in combinatie met hyperventileren. Deze klachten kunnen weer extra angst geven.

Zoek hulp

Als je deze bovenstaande klachten ervaart en daarbij het gevoel hebt dat je er geen controle meer over hebt, dan heb je een paniekaanval.
Een paniekaanval kan een paar minuten tot anderhalf uur duren.
Het helpt om iets te doen waardoor je vanzelf dieper gaat ademhalen, zoals lekker in de tuin naar mooie bloemen kijken, of een rondje buiten lopen, mooie muziek opzetten en een je lijf laten bewegen.

Merk je dat je verstijfd en alle situaties gaat vermijden om op die manier toch nog controle te behouden; terwijl je jezelf in een steeds kleinere wereld plaatst; zoek dan hulp.

Het kan ook zijn dat de paniekaanvallen alleen opkomen in de omgang met spinnen bijvoorbeeld, dan is er misschien sprake van een specifieke fobie. Ook dit soort angstklachten zijn heel goed te genezen in een holistische therapie.

Angstaanval behandeling met Hypnotherapie

Hoe fijn is het om tot op celniveau ingang te vinden bij angstklachten. Met Hypnotherapie ga je naar de kern van je klacht. We gaan niet enkel gedragsmatig aan de slag, maar leven ons ook juist in op de andere lagen van je beleving. Je houding, de energie, en kunnen ook de ontladen en diepgaand begrip krijgen in de dynamiek. Maar vooral leer je hoe je er voor jezelf op een totaal nieuwe manier kunt zijn.

Je gaat jezelf met opzet blootstellen aan wat je angstig vindt… veilig in de sessie.. en we gaan ook juist de hulpbronnen inzetten die vanuit je onderbewuste makkelijk te installeren zijn in je bewuste dag-bewustzijn.

Conclusie: ik heb last van angst, wanneer zoek ik hulp?

Angst is geen probleem; het heeft een functie; namelijk: je lichaam in leven houden, en dat getuigd van liefde. Liefde voor het “zelf”… en zit je in een angstcirkel gevoelsmatig gevangen? Dan zoek je hulp. Liever nog vandaag. Zodat ook jouw zelfliefde voor jou op kan komen. Het juiste zal doen.. waardoor de ontspanning weldra weer vrij kan stromen en de balans in je systeem wordt herstelt.

 

Ja, ik wil een doorbraak!

 

Ik heb last van angst, wanneer zoek ik hulp?