Snaaien en snoepen, hoe kom ik er vanaf?

Ineens zit je weer versnaperingen te eten, terwijl je geen honger had, toch? Je merkt dat je op zoek bent naar iets… Een tussendoortje? Je loopt alweer naar de koelkast, of zogezegd van het kastje naar de muur… Je denkt: ik pak een klein handje lekkers, maar merkt dat de zak toch eerder leeg is dan je wilde. Je bent veel met eten bezig en ook wat goed en gezond voor je is maar intussen ben je toch weer beland in een snoepbui. Kortom je hebt last van het snaaien en snoepen, en vraagt je nu af: hoe kom ik er vanaf? Het is een goede vraag hoe je eetbuien kunt overwinnen, je hebt het al helder dat je het anders wilt. Laten we het onderzoeken: Hoe kan ik stoppen met snoepen? Laten we het dit keer bij de wortels aanpakken.

Wat zijn de verborgen oorzaken van snaaien en snoepen?

Onderzoek hier de verschillende oorzaken van lekkere trek. Zodat je zelf de richting van de oplossing ontdekt en de vraag kunt beantwoorden: “Snaaien en Snoepen, hoe kom ik er vanaf?”

  1. Snaaien uit gewoonte
  2. Snoepen uit verveling
  3. Lekkere trek door dorst
  4. Snaaien door emoties
  5. Snaaien door een gebrek aan energie
  6. Snoepen door stress

1. Snaaien uit gewoonte

  • Heb je voorbeelden om je heen en in je familie en vriendenkring?
  • Wat heb je zogezegd met de paplepel binnengekregen van deze lekkere maar niet meer dienende gewoonte? Hoe ging het eigenlijk vroeger thuis met eten, snaaien en snoepen?
  • Wat is er qua snoepen normaal geworden wat toch tegen jouw wil indruist?

Onze hersenen reageren zeer sterk op zowel voeding als op gewoontes. Voeding heeft voor ons brein te maken met overleven en dat wekt altijd sterke reacties op. Een gewoonte slijt er letterlijk in, dus daar houden we graag aan vast. Het zit zelfs in de taal ingesleten. Je kent vast wel de volgende uitspraken: Zien eten, doet eten. Liefde gaat door de maag. Een snoepreisje maken. Er je ziel aan versnoepen. Al etende krijgt men trek / honger. Gelukkig is het leven meer dan eten.

En gewoontes zijn er om te veranderen.

Wat kun je nu al doen om de gewoonte te doorbreken?

Is jouw zaterdag avond patroon om te snaaien en dan nota bene toch een hele zak chips weg te kanen? Nu je dit weet van jezelf… kun je ook van te voren een lekkere verse komkommer en bakje Hüttenkäse klaarzetten. Na een aantal weken is er een nieuw patroon gevormd. En is het ‘zaterdagavond –> Hüttenkäse met komkommer-avond’. Dit koppeltj Net zo fijn als eerder de slechte gewoonte z’n plek innam. Wees niet te streng voor jezelf door alle foute gewoontes in 1x om te willen buigen. Pak gerust 1 gewoonte per keer aan totdat het positief resultaat heeft.

2. Snoepen uit verveling

Het menselijk brein houdt van prikkelingen en uit onderzoek blijkt dat voedsel een krachtige stimulans is. Dat is geen wonder: ons brein associeert voeding met overleven, een zeer krachtige motivatie. Daarnaast prikkelt het al je zintuigen: smaak, reuk, gevoel, gehoor en je voelt er zelfs emotie bij. Als je je verveelt ervaar je een gebrek aan prikkels en je hersenen hebben stimulatie nodig… vinden dat fijn… Daarom is het signaal : ‘wij willen eten’,  de makkelijkste manier om geprikkeld te worden.

Calorieën, dat zijn toch beestjes die ‘s nachts je kleding kleiner maken?

Waarom kies je eigenlijk voor ongezonde voeding als je je verveelt?

  1. Vermoeidheid: lokt verveling uit. De kleinste inspanning kost te veel moeite, maar je verveelt je wel. Slechte voeding zit vol snelle koolhydraten en je brein lijkt hiernaar te snakken wanneer je moe bent. Want het zijn de snelle koolhydraten die weer zorgen voor nieuwe prikkels. Wat je dus tijdelijk een oppepper geeft. Maar waarschijnlijk algauw weer een (suiker) dip.
  2. Afleiding van de verveling. Snel een zak of pak opentrekken, ja chips eet lekker snel weg en zo heb je een afleiding voor je verveling.

Dit is niet de oplossing waar je gelukkig van wordt.. Lees verder wat je zou kunnen doen om van snoepen en snaaien af te komen:

Stimuleer je brein op een positieve manier

Waar wordt je blij van? zet je lievelingsmuziek op, doe een dansje. Ga naar buiten voor een wandeling in de frisse lucht. Bel een vriend op voor een gezellig gesprek. De kans is groot dat je al snel vergeet dat je trek had. En je voelt je weer positief geprikkeld. Breng jezelf dus in beweging.. hoe klein het eerste stapje ook is. Doe eerst sokken aan, pak vervolgens je schoenen, en voor je het weet loop ja al buiten, fluitend met de hond (van de buren). Zo bouw je effectief momentum op.

Of kies voor een powernap

Moe? En daarom zin om te snaaien, en je vraagt je af hoe je ervan af komt? Zet het wekkertje op 12 minuutjes en leg je hoofd zalig neer op een zacht kussentje op de bank. Dek jezelf toe met een wollig dekentje t/m je oren.. en de rest van de omgevingsgeluiden kunnen je helpen om juist lekker naar binnen te keren. Je hoeft er even niks mee. Laat de boel de boel. En richt je op ontspanning. Alles wat jouw niet meer dient.. vloeit weg.

Wil je meer tips voor diepe tevreden ontspanning boek een sessie Hypnotherapie.

3. Lekkere trek door dorst

Om je goed in je vel te voelen heb je genoeg vocht nodig, zo’n 2 liter water per dag. Je kunt je afvragen of jij genoeg drinkt op een dag. Krijg je zin om te snaaien? Dan kan het heel goed betekenen dat je in plaats daarvan juist te weinig hebt gedronken. Het signaal dat je honger hebt, is eigenlijk het teken dat je dorst hebt. Je brein haalt deze signalen alleen door elkaar.

Tip:

Heb je snoep-zin en trek? Pak een lekker glas bronwater en drink dit eerst op. Dus drink in plaats van te eten. Verdwijnt het gevoel van trek, dan had je dus dorst in plaats van honger.

4. Snaaien en snoepen door emoties

De emoties hebben een grote invloed op de eetlust. Je emoties kunnen overweldigend zijn en er dan ook voor zorgen dat je extra trek krijgt. Boosheid, onmacht, verdriet, en frustraties kunnen zijn veel voorkomende verborgen oorzaken dat je wilt snaaien en eten. Ook het gevoel van eenzaamheid is een achterliggende reden dat mensen willen eten. Deels is dit aangeleerd gedrag, deels is het brein op deze manier ingericht.

  • Ten eerste: je wilt niet altijd voelen of het komt niet gelegen. En dan werkt eten en snoepen heel handig afleidend.
  • Ten tweede: zodra je gegeten of gesnoept hebt roept dit in je brein een respons op van rust en tevredenheid. 

Het kan heel goed zijn dat je hier al naar verlangt.. voordat je de emotie ook daadwerkelijk toestaat. Je pakt dan de kortetermijnoplossing. De korte weg. Maar dit maakt dat je ook in vicieuze cirkels kunt blijven hangen.

Ben jij ook met het idee opgevoed dat eten troostend kan zijn?

Een kind dat gevallen is, krijgt een snoepje voor de tranen. Als volwassene ga je hier vervolgens (onbewust) zelf mee door. Je voelt je rot, maar iets lekkers mogen eten maakt het meteen emotioneel ietsje beter. Het is een tijdelijk lapmiddel, want natuurlijk voel je je niet echt beter. Toch blijven je hersenen hierop reageren, en ook dit is dus een gewoonte geworden (zie eerste punt). Dus eten en snoepen is bij emotionele aangelegenheden zeker iets dat ons geborgen doet voelen. We houden vrijwel allemaal van zoetigheid en dat zit diep in onze genen. Moedermelk werk ook troostend, is zoet en verbonden met onze oudste breindelen waardoor de emotionele band met eten een hele intense is.

Dit kun je zelf al doen:

Bij snaaien is het belangrijk om je bewust te worden van wat je voelt als je de neiging voelt tot snacken. Is het verdriet of frustratie? Kun je iets anders doen met dat gevoel? Het kan fijn zijn om er met iemand over te praten. Je kunt ook je gevoelens opschrijven of ze uiten op een creatieve manier. Denk aan: tekenen, zingen of het dansend tot uitdrukking te brengen.

Dit kun je samen doen:

Zit dit gevoel toch dieper? Een therapeut kan je hiermee goed begeleiden. In dit deel van je proces doe je er goed aan om een holistisch werkende begeleidingsvorm te kiezen. Zodat je veilig al je dieper gelegen gevoelens en emoties bewust kunt gaan verwerken. Met name een hypnotherapeut begeleidt je effectief bij het bewust worden en oplossen van deze emoties en triggers en helpt je bij de effectieve doorbraak van gewoontevorming omtrent snaaigedrag.

Emoties begeleiden in sessies met Hypnose

In deze therapie onderzoek je o.a. samen op welke niveaus de verslavingsgevoeligheid omtrent eten zit. Heb je zin in hartigheid? Of juist zoetigheid? Wil je het in je mond proeven, of voelen? Heb je juist behoefte aan kauwen of iets in je buik ervaren? Ruiken of proeven? Al deze nuances kunnen we positief aanwenden voor het effectief oplossen van ongewenst snaaigedrag. Van binnen uit. Bij de kern. Op celniveau.

5. Snoepen door stress

Stress heeft een grote weerslag op het lichaam. Het verstoort de hormoonbalans en geeft je lichaam het gevoel dat het in gevaar is, waardoor je lichaam meer energie gaat vragen. Er zijn bij het honger- en verzadigingsgevoel veel verschillende hormonen betrokken. Door stress raakt dit systeem helemaal van slag. Je kunt merken dat je door langdurige stress meer gaat eten. Los daar van zul je je ook emotioneel in onbalans voelen (angstig, gespannen, gefrustreerd enz.) en door emoties ga je eveneens meer snaaien en eten.

Zo doorbreek je deze verslaving met hulp.

Het meest effectieve is uiteraard om de bron van de stress factor aan te pakken, maar dat is meestal niet eenvoudig. Daarom kan het goed zijn om de manier waarop je met stress om gaat daadwerkelijk te veranderen met begeleiding. Deze hulpmiddelen kunnen je hier goed bij helpen om de kern bloot leggen.. en worden ook allemaal benut bij Hypnotherapie:

  • Meditatie en mindfulness
  • Ontspanningsoefeningen
  • Beweging zoals yoga en dans
  • Creative uitspattingen en hobby’s
  • Aandacht in de natuur

Hypnotherapie maakt dat je Mindfulness je dingen/ oefeningen gaat doen; Het maakt je bewust van je gedachten en helpt je beter in het NU te blijven. Het zorgt er ook voor dat je je bewuster wordt van spanning in je lichaam. Ook meditatie helpt je om afstand te nemen van je gedachten, waardoor je minder vatbaar wordt voor stress. Door een grotere bewustwording van wat er gebeurt, kun je tevens zien hoe de spanning in je lichaam en je geest, je aanzet tot teveel eten. De oefeningen kunnen daarom helpen om meer controle te krijgen over je eetgedrag, doordat je je hiervan bewust wordt.

Hypnotherapie helpt bij het stoppen met snaaien en snoepen:

Snaaien en snoepen, hoe kom ik er vanaf? Deze vraag kun je nu zelf wel beantwoorden.. En hopelijk heeft dit artikel je geholpen met alle bovenstaande tips.. die je verschillende invalshoeken laten zien… om je op het goede spoor te brengen. En ik hoop dat je ook gemotiveerd bent om je bewust te worden van wanneer jij nu precies zin hebt in snaaien en snoepen; want juist zo’n lijstje is heel handig als je een afspraak maakt voor een sessie Hypnotherapie.

Hypnotherpie leert je hoe je kunt omgaan met snaaibuien.

  • En je leert je weer veilig voelen in het beleven van diepgang. 
  • Jij draagt je unieke oplossing voor jouw ongewenst eetgedrag vanbinnen.
  • Het is geen dieet, het is een verandering van levensstijl.
Ja, ik wil hulp

Snaaien en Snoepen, hoe kom ik er vanaf?