In dit artikel

PDS: Prikkelbare Darm of slechte vertering? Een frisse kijk..

Prikkelbare darm klchten, een frisse kijk

In dit artikel

PDS: Prikkelbare Darm of slechte vertering? Een frisse kijk.. Je hebt misschien nu wel weer last van je buik en darmen met alle gevolgen van dien.. Tot aan je zelfvertrouwen die keldert aan toe. Waar ligt het toch aan dat je soms wel iets goed kunt hebben en soms niet?! Wat zijn de oorzaken van PDS, wanneer ligt het aan disfunctioneren van darm of lichaam en wanneer kun je er zelf meteen al iets aan doen zodat het rustig wordt in je buik? Laten we in dit artikel zo ruim mogelijk kijken naar de alternatieve oplossing van PDS; en darmklachten. Ook neem ik je mee in richtingen om er nu al anders naar te gaan kijken en te ontdekken wat je zelf al kunt doen om PDS, prikkelbare darm klachten te verminderen en zelfs op te lossen dankzij deze frisse kijk…

Prikkelbare darm klachten; herken je dit?

Spastisch colon, spastische darm ofwel prikkelbare darmklachten komen steeds meer voor.. is het zo dat deze klachten langer dan 3 maanden aanhouden? Dan kan een Maag-darm-lever arts de diagnose PDS geven. Maar in Nederland alleen al is PDS de snelst groeiende aandoening. Wellicht herken je deze klachten ook:

  • darmkrampen & buikpijn
  • een opgeblazen gevoel en winderigheid
  • diarree en obstipatie
  • Laten we in dit artikel zo ruim mogelijk kijken naar de alternatieve oorzaken & oplossing van PDS.

    Oorzaken van PDS ontdekken

    Voeding en prikkelbare darm:

    In deze maatschappij is er de laatste 100 jaar enorm veel verandert wat betreft voeding en leefstijl. Onze voorouders aten ingrediënten direct van het land.. nog herkenbaar op het bord. Veelal uit eigen moestuin. Terwijl wij vandaag de dag, allerlei ultra bewerkt spul uit de supermarkt als ‘normaal’ beschouwen. Het is al helemaal voorbewerkt en er zijn talloze onuitspreekbare stofjes aan toegevoegd die soms als E nummers aangeduid zijn; met als resultaat dat het helemaal onherkenbaar is geworden wat het in vredesnaam is, was, of waar het voor dient. Het meeste doorsnee supermarkt voedsel zouden onze overgroot ouders totaal niet herkennen met hun ogen. Ik ben benieuwd of de geur hen wel aan eten doet denken? Met alle smaakversterkers toegevoegd is de oorsprong verloren gegaan.. denk aan een zak driehoekige chips of een pizza, snoep, koek, sausjes, diepvries smurrie.

    Voeding is geen voeding meer en heeft gevolgen voor de darmen

    Voeding is geen voeding meer

    En áls het supermarkt eten er aan de buitenkant mooi en lekker uitziet.. wat zit er dan toch aan lichaamsvreemd spul aan de binnenkant? Denk aan b.v. snoeptomaatjes eten ín de winter.. Dan eet je dus een mooi buitenkantje met vreemde inhoud. Deze tomaat is eigenlijk van zaadje af aan genetische gemodificeerd en vervolgens extra snel opgekweekt zodat het zelf geen eigen kracht en smaak heeft kunnen ontwikkelen; een vruchtje dat zoet is geworden door het toegediende suikerwater, met bergen pesticiden om het ongezonde leefklimaat te trotseren zonder aarde als bodem maar in plaats daarvan een Hydrocultuur met dag en nacht neplicht in de kas. Dan krijg je gekweekte zielloze nepvruchtjes.

    Wat zou deze manier van eten voor een gigantische invloed hebben op onze spijsvertering? Hoe logisch is alleen al het verband met PDS prikkelbare darm en dit onderwerp? Lukt het je nog om te zien wat echt gezond is voor jouw buik en jouw darmen in een supermarkt waar 70% van het voedsel ultra bewerkt is. Wie gebruikt er nog vers geplukte kruiden uit eigen tuin?

    Ultra bewerkt voedsel en junkfood, wat gebeurt er vanbinnen?

    Wat je inneemt; moet je ook weer verwerken en uitscheiden ook bij PDS: prikkelbare darm. Het hedendaagse supermarkt voedsel is zeer voedingsarm en meermaals doorbereid op zo’n manier dat het steeds lastiger wordt voor je lichaam om dit materiaal te herkennen en te verwerken; het verteringsproces wordt vandaag de dag gigantisch bemoeilijkt. Denk aan producen zoals: Halvarine en C. Cola-zero. Deze ver-door-bewerkte levensmiddelen zijn een resultaat van de ‘light-hype’.

    Misleidende fabels oorzaak van PDS: Prikkelbare darm

    Door de marketingtechnische campagnes ben je van binnen gaan geloven dat dit écht véél beter is dan vet (waar je vet van zou worden) en véél beter zou zijn dan als je suiker zou consumeren. Maar wat doet Aspartaam in je lichaam? Je lichaam kan er niks vreugdevols mee. Ziet dit zelfs als groot gevaar.. Want het is ronduit vergif. (sinds 2008 zelfs bij wet verboden in Filipijnen) En je lichaam zal zich verdedigen; zo zal je ze in een poging om verder te leven energievretende maneuvers uithalen om het aan te kunnen:

  • Giftige E nummers/ toevoegingen zal je lichaam tijdelijk opslaan in vetcellen om ze voor nu buitenspel te zetten.. zodat er geen grotere schade aan de gezonde weefsels zal plaatsvinden. (opslag o.a. in buik vet)
  • En je darm zal zich wapenen met een slijmlaagje wat steeds on-doorlaatbaarder wordt voor gezonde micro nutriënten. Waardoor je in de foute looping van; steeds meer zin krijgen in snacken, kunt stappen.
  • Je hele bloedsuikerspiegel verandert en de lichaamseigen enzymen die intussen toxische stoffen zouden kunnen wegvangen via de bloedbaan in alle weefsels; worden continu opgetrommeld om in het maagdarm kanaal van dienst te zijn. In een poging dit alles te verwerken/ verteren. Resultaat: je wordt moe na de maaltijd. Komt in een sombere stemming..
  • Terwijl ik geloof dat je juist een prettige energie zou behoren te ervaren na iets te nuttigen wat je dient!

    De natuur volgen om buikklachten op te lossen

    De natuur werkt samen met talloze onzichtbare ‘helpertjes’ om de kringloop van het leven in gang te houden.. Vertaalt naar je lichaam zijn dit de microscopisch kleine bacteriën die in de darm een onmisbare goede taak hebben. Ze helpen je het voedsel te verteren, te processen, af te breken, zodat je de voeding goed kunt opnemen. En vervolgens verder alles los kunt laten wat je niet meer dient.

    De goede bacteriën helpen bij een goede vertering

    Dus dankzij deze gigantische groep goede bacteriën in je darmen kun je leven. De naam voor dit symbiotisch levende darmflora is: het Microbioom. Wist je dat het gewicht hiervan zo’n 1,5 kilo is.. en je kunt niet zonder deze gezonde darmflora leven. Van af je geboortedag tot en met nu.. groeit dit super intelligente’ buikbrein’ aan. Hier huist je immuun systeem! (Dit is de gouden sleutel om darmklachten op te lossen.) Hoe groter de diversiteit; hoe beter. Net als in de natuur. Hoe meer kruiden en verschillende gewassen gecombineerd worden of gewoon lekker ‘wild’ mogen groeien hoe meer leven het aantrekt. En ieder zichtbaar en onzichtbaar wezen heeft zijn/haar taak binnen het grote geheel.

    De natuur is immers al miljarden jaren oud en werkt al even zo lang samen met bacteriën, schimmels en microscopisch kleine levensvormen.

    Goede bacteriën helpen bij een goede vertering

    Wat kan ik doen om mijn darmflora te herstellen?

    Allereerst denk ik dat het super goed is om het grotere plaatje te doorzien Voordat je darmklachten kunt oplossen is het belangrijk om te begrijpen dat wij onze innerlijke levensvormen niet moeten dwarsbomen en doden door fout voedsel en antibiotica en vergiften. Maar dat we deze darmbacteriën juist super gezond en divers willen hebben. En zo zal het vervolgens ook makkelijker zijn om gezonde oplossingen erbij te verzinnen.. die geschikt zijn voor jou als persoon, ten midden van jouw levensverhaal. Misschien heb je niet heel veel tijd om uitgebreid te koken.. Of misschien dacht je wel dat je al op de goede weg zat. Er zijn altijd volgende stappen die je kunt zetten naar een natuurlijker eet en leefpatroon.. hieronder verschillende opties om in de gewenste richting te gaan wat betreft voeding en leefstijl:

    1. Reduceer ‘t gebruik van suiker en eet het ‘bewust’.

    Want geraffineerde toegevoegde suiker in koek, snoep, saus en junkfood; voedt de verkeerde bacteriën waardoor er gisting in de darmen ontstaat met het opgeblazen gevoel wat zo naar voelt als gevolg. Ook suiker gebruik na een maaltijd is niet handig voor de juiste vertering. Dus witte suiker op het verkeerde moment geeft een slechte spijs vertering. Toegevoegde suikers kun je beperken en zelfs weglaten uit je dieet. En het geheim van een gemakkelijke vertering is: de zoete momentjes op de dag laten plaatsvinden op nuchtere maag. (liefst 6 uur tot 12 uur na een maaltijd. Zodat de snel opneembare koolhydraten van de suiker in de dunne darm op genomen kunnen worden, zonder dat het in de weg zit met eerder gegeten voedsel in het spijsverteringskanaal.

    Vervang de witte suikers met gemak voor:

  • Rauwe, koudgeslingerde, biologische honing.
  • Dadelstroop, Rijstestroop, Oersuiker, Kokosbloesemsuiker.
  • Vruchten Diksap.
  • Stevia (superleuk zoet kruiden plantje voor op het balkon).
  • En leer de smaken van de natuur weer te waarderen; je kunt alle geraffineerde suikers gaan weglaten en snoepmomentjes (op nuchtere maag) beleven met fruit. Gedroogd fruit zoals dadels en arikozen.
  • 2. Voeg gezonde bacteriën toe; zoals probiotica

    Laat de diversiteit (terug) aangroeien in je microbioom, van darmflora.. met name als je antibiotica hebt geslikt of gesmeerd (ja, ook via de huid is er invloed van medicamenten die ook de goede bacteriën doden) Dit kun je doen door het toedienen / eten van probiotica.

    Waar zit dit van nature in?

  • Zelfgemaakte zuurkool, en ingelegde groenten volgens grootmoeders recept.
  • Denk ook aan Kiemgroenten,
  • Waterkefir,
  • Melkkefir en yoghurtculturen.
  • Verse rauwe biologische groenten en fruit.
  • 3. Leer handvatten bij stress

    Stress reductie naast een gezonde, natuurlijke voedingsstijl blijkt een van de beste factoren te zijn waar je buik klachten door verminderen. De invloed van stress maakt dat je brein pijnsignalen erger oppakt en extremer laat voelen, zodat stresslevels in je lichaam toenemen. Waardoor je onbewust minder diep en ontspannen gaat ademhalen, en je vervolgens energie ophopingen krijgt in je weefsels en met name je darmen zijn hier extra gevoelig voor. ( Angst en stress als onderliggende oorzaak bij PDS geeft vaak krampen / obstipatie / periodes van diarree) Hypnotherapie is bewezen effectief om de innerlijke oorzaak aan te pakken wat maakt dat jij stress, angst en irritaties ervaart. Hypnose wordt steeds vaker ingezet bij de aanpak van PDS klachten en ook..

    To do’s bij stress reducie:

  • Ruim je trauma’s op… (dan zul je ook niet meer zo op de triggers re-ageren)
  • Volg je hart i.p.v. je hoofd.
  • Geniet van voldoende beweging, sport, plezier in creativiteit en denk ook aan dans en yoga.
  • Adem je vrij en vindt de diepe natuurlijke ademhaling terug op veel meer momenten per dag. Dit kan je helpen: Hypnotherapie, ademwerk, mindfulness, massage, wandelingen in de natuur.
  • Neem je leefstijl onder de loep en maak weer een gezonde werk / vrije tijds balans met Timemanagement en ontdek het geheim van simpliciteit. Denk aan ont-spullen en je huis weer tot een thuis maken.
  • Ga naar buiten.. om je weer te verbinden met de schoonheid van de natuur. Jij maakt hier deel van uit.
  • Voedt jezelf met opbouwende, positieve ingrediënten (voeding op alle levels: mentaal, sociaal en fysiek)
  • Herinner wie je bent.
  • Beste factoren om zelf PDS aan te pakken :

    PDS: Prikkelbare Darm of slechte vertering? Een frisse kijk…

    De conclusie: verminder (toegevoegd) suikergebruik drastisch; en eet ‘bewust’ op juiste momenten, ben gewaar van de gevolgen van medicatie gebruik en reduceer het; vervang het zo mogelijk door natuurlijke therapie, zorg goed voor je darmflora door het benutten van groenvoer en probiotica, en verminder stress in je leven; leer goede tools om hier innerlijk mee om te gaan. Ruim je trauma’s op. Hypnotherapie naast een gezonde natuurlijke voedingsstijl kan je buikklachten bij PDS drastisch verminderen en zelfs helemaal opheffen. Ik zelf ben hier een levend voorbeeld van.

    PDS Prikkelbare darm alternatief oplossen met Hypnotherapie

    Ik ben een groot voorstander van Prikkelbare darm Syndroom op een alternatieve manier oplossen door naast voeding het innerlijke stuk aan te pakken met Hypnotherapie. Ik heb dit zelf ervaren in mijn leven.. dankzij holistische therapie ben ik van mijn klachten af. Ik heb het zelfs tot mijn beroep gemaakt. Ik ben naast erkend Hypnotherapeut ook PDS therapeut (in wording) en me helemaal thuis onderwezen in voeding en leefstijl. Goddank heb ik nooit een darmonderzoek in het ziekenhuis hoeven te ondergaan. En vond ik de oplossing met innerlijk werk wat ik zie als een detox op vele levels. Mentaal: de gedachtepatronen doorbreken die tot stress lijden, door het veranderen van mijn voedingspatroon.

    PDS op een alternatieve manier oplossen door naast voeding het innerlijke stuk aan te pakken met Hypnotherapie

    Zelfhypnose inzetten bij darmklachten

    Middels audio’s voor thuis kun je naast het therapietraject zelf verder met aangeleerde Hypnose tools om stress te reduceren en steeds vrijer en met meer zelfvertrouwen in het leven te staan. Met de therapie kun je diepgewortelde overtuigingen opruimen die ten grondslag liggen aan vicieuze stress cirkels die buikklachten in stand hielden. Hypnotherapie is echt aan te raden. Dankzij deze aanpak kun je dus ook effectief de oorzaken wegnemen. Bovendien werken de meeste Hypnotherapeuten Holistisch waardoor alle lagen van de beleving worden behandeld. Het pakt de lichamelijke ongemakken en emotionele beleving mee tot en met je gedragsmatige en sociale uitwerking van PDS. Prikkelbare darm klachten oplossen met Hypnotherapie geeft je de kans jezelf veel dieper te leren kennen en de verbinding te gaan herstellen tussen lichaam en geest. Meestal wandel je met een berg meer zelfvertrouwen het leven in na behandeling met Hypnotherapie.

    Fijn dat we in dit artikel zo ruim mogelijk gekeken hebben naar de alternatieve oplossing van PDS.

    Wens je hulp? Ik sta voor je klaar.

    Voeding is geen voeding meer en heeft gevolgen voor de darmen
    Scroll naar boven

    Direct afspraak maken